Častokrát jsem pozorovala, jak ego bránilo úspěšnému jednání. Ve chvíli, kdy vstoupí na scénu, je konec s efektivní komunikací.
„Tohle se líbí mně, tak to musí fungovat!“
„My přece víme nejlíp, co zákazník potřebuje.“
„Změna? Ne, takhle to děláme roky!“
Ale pozor, marketing není o nás. Komunikace není o tom, co si myslíme my. Pro komunikaci musí být prioritou zákazník. Jeho pocity, potřeby a problémy. Když ego postavíme před data, zpětnou vazbu nebo skutečné potřeby trhu, škodíme sami sobě.
- Ego říká: „My jsme nejlepší!“
Dobrá komunikace: „Co můžeme zlepšit?“ - Ego lpí na starém
Úspěšný marketing testuje, vyhodnocuje a přizpůsobuje se - Ego se bojí přiznat chybu
Silná značka se učí a roste
Zkusme nechat ego stranou a ptejme se – Co doopravdy chce zákazník? Jak mu můžeme nejlépe pomoci? Když začneme marketing dělat bez ega, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat.
Podívejte se na příklady, jak může ego škodit
V marketingu
- Vytváření obsahu pro sebe, ne pro zákazníka
Kampaně, které vyzdvihují „jak jsme skvělí“ místo toho, aby řešily potřeby a touhy zákazníků. (A ty rozjásané fotky z teambuildigů v době, kdy se vám zákazníci nemohli dovolat, ty vůbec nikam necpěte!) - Ignorování dat
Marketéři spoléhají na svůj „instinkt“ namísto testování, analýzy a optimalizace. - Odpor vůči novým trendům
Ego říká „my to děláme roky takhle“, a konkurence mezitím přebíhá díky inovacím.
V týmu
- Nedostatek sebereflexe
Člen týmu si nepřizná chybu a místo toho hledá viníky. Výsledkem je napětí a ztráta důvěry. - Neochota učit se od druhých
„Já to vím nejlíp“ mentalita brání sdílení know-how a růstu celého týmu.
V obchodě
- Mluvení místo naslouchání
Obchodník tlačí produkt bez zájmu o potřeby zákazníka. Výsledkem je ztracený obchod. - Neochota přijmout zpětnou vazbu
Když obchodník bere kritiku osobně a nevidí v ní příležitost ke zlepšení. - Přecenění vlastních dovedností
Ego brání dalšímu vzdělávání a zdokonalování prodejních technik.
Ego je zkrátka fenomén, na který je třeba dát si pozor. Držím se hesla „Zpětná vazba není osobní útok” a funguje to spolehlivě. Jak to máte s egem vy?
Napsat komentář